Ik leer leren
Er komt niet uit wat er in zit..
Mijn kind heeft een concentratieprobleem.
Mijn kind heeft faalangst.
Thuis lukt het wel, maar op school is alles vergeten.
Dit zijn zomaar wat kreten van ouders van kinderen waarbij het leren niet gaat zoals verwacht of moeilijkheden oplevert. Wat opvalt zijn tegenvallende school- of Cito-resultaten. De remedie is vaak extra huiswerk of begeleiding, maar ook dit helpt niet afdoende.
Leren is een complexe taak. Van nature leren kinderen graag en veel en staan we vaak niet voldoende stil bij wat een kind allemaal al WEL kan. Bij de meeste kinderen gaat leren min of meer vanzelf. Denk maar eens aan leren lopen, praten, fietsen en zwemmen. De problemen beginnen vaak op school, omdat het kind de norm niet haalt.
Voor leren op school moet het kind op een doeltreffende manier zijn geheugen gebruiken, er wordt een beroep gedaan op het vermogen tot plannen en organiseren en je moet weten wat je leerstrategie is. Dit wordt een kind echter niet geleerd, het moet het gewoon maar kunnen. En daar gaat het vaak mis. Daarnaast kunnen andere factoren, zoals faalangst en verminderde concentratie, het leren nog meer bemoeilijken. Vaak wordt pas vanaf een jaar of 10 ontdekt dat een kind leerproblemen heeft, doordat hiaten zichtbaar gaan worden. Het wordt duidelijk dat de basisvaardigheden niet of niet voldoende onder de knie zijn.
Wat houdt ‘Ik Leer Leren’ nu precies in?
Als trainer van het programma ‘Ik leer leren’ help ik kinderen bij het vinden en opheffen van hun belemmeringen en inzicht te krijgen in de manier waarop zij het beste leren.
Het programma is bedoeld voor kinderen vanaf ongeveer 11 jaar in groep 7, 8 en het voortgezet onderwijs. Kinderen met concentratieproblemen, faalangst, kinderen die onder hun niveau presteren en kinderen met leerachterstanden kunnen zich opgeven voor deze training. Er wordt individueel gewerkt of in groepjes van maximaal 4 kinderen. Niet de methode, maar het kind is leidend. En dit is een groot verschil met leren op school waar alle kinderen dezelfde methode moeten volgen en begrijpen. Samen met het kind wordt ontdekt wat er goed gaat en welke goede eigenschappen en talenten het heeft, waarmee het kind zijn leren kan verbeteren.
Er wordt tijdens de training aan de volgende doelen gewerkt:
- opsporen en opheffen van leerblokkades en leerbelemmeringen
- omgaan met concentratieproblemen
- omgaan met faalangst
- omgaan met motivatie
- aanleren van helpende leerstrategieën
- leren plannen en organiseren
- leren van elkaar