Kinderpad is er voor alle kinderen bij wie het even niet zo lekker loopt. Dit kan zijn, dat het kind niet zo goed in zijn vel zit, dat het thuis niet helemaal gaat, zoals het zou moeten gaan of dat er misschien wel (leer-)problemen op school zijn.
Ik heb vooral veel ervaring met hoogsensitieve kinderen (HSP-kinderen). Voor hoogsensitieve kinderen zijn ‘kleine dingen’ soms al te veel en kunnen deze “kleine dingen” hen hard en diep raken. Hierdoor kunnen ze volledig van streek raken waardoor er allerlei “problemen” kunnen ontstaan. Doordat hoogsensitieve kinderen (maar ook volwassenen) alles wat ze zien, horen, voelen, proeven, ruiken veel intenser ervaren dan kinderen en volwassenen die niet hoogsensitief zijn, kunnen ze overbelast raken. Door overbelasting kunnen weer allerlei ” problemen” bij het kind ontstaan, zoals o.a.
- weinig of geen zelfvertrouwen
- boosheid/onvrede
- (intens) verdriet
- (faal)angst
- concentratieproblemen
- leerproblemen
- gedragsproblemen
- eetstoornissen
- vermoeidheid, hoofdpijn, buikpijn
Deze lijst betreft veel voorkomende situaties die er aan de hand kunnen zijn, maar is vanzelfsprekend niet volledig. Wanneer een kind niet lekker in zijn vel zit, kunnen er problemen ontstaan op het gebied van leren, opvoeding, gedrag of op sociaal-emotioneel vlak. Wanneer een kind bewust wordt van zijn persoonlijkheidseigenschap kan het heel goed leren om hiermee om te gaan. Het steuntje in de rug van mij als kindercoach kan jouw kind helpen om weer omhoog te krabbelen en vol zelfvertrouwen zijn pad weer te vervolgen.
De rol van ouders en school
Ouders/opvoeders zijn meestal degenen die met een hulpvraag contact opnemen met de kindercoach. Ook kunnen de leerkrachten op school degenen zijn die de hulp van een kindercoach vragen bij hun begeleiding van het kind. De kindercoach zet dan ook niet alleen het kind weer op het juiste spoor, maar wandelt ook zeker een stukje met de ouders of leerkracht mee. Vaak is het zelfs zo, dat er vooral met de ouders en/of leerkrachten gewerkt wordt en dat verandering van benadering door ouder/leerkracht het kind al de gewenste hulp en resultaten geeft.